2.5 Exploitatie

Aangezien de exploitatie verschilt per project vanwege de mogelijke prestatieovereenkomsten of juist het alleen afronden van de realisatie (uitwerking garantieperiode). Worden alle projecten na aanvaarding/ oplevering beheert tijdens de exploitatiefase van de projecten. Dit houdt in dat binnen deze fase de verfijning van de 2-soortige vormen is opgenomen in het proces zoals hieronder afgebeeld:

Gemiddelde doorlooptijd van de exploitatiefase per project verschilt tot 1 jaar garantie of een langdurige overeenkomst van 25 jaar.

Tijdens de tender (fase 2) is bekend of er een prestatiecontract volgt na de realisatie, of niet. Indien hier sprake van is, worden tijdens de processen uitwerkingen voor een meerjarige prestatie gemaakt. Anders is er alleen sprake van garantieafspraken met de onderaannemers en leveranciers. In beide gevallen neemt na afronding van de realisatiefase, het exploitatieteam het contract over.

In het uiterst bijzondere geval kan het zo zijn, dat na de realisatie door de opdrachtgever alsnog gevraagd wordt om een meerjarig onderhoudsplan (MJOP). Dan bestaat de mogelijkheid dat alsnog voor een prestatiecontract gekozen wordt na de garantieperiode.

Smartility

Bij afname van de dienst Smartility tijdens de engineering-/ realisatiefase voor een project, wordt deze dienst nader beheert tijdens de exploitatiefase.

Smartility = Slimme utiliteit

Correctief onderhoud/ storingen

Bij correctief onderhoud6 en storingen na de realisatie of beheer van bestaande gebouwen wordt te allen tijde eerst gekeken naar de garantie op de onderdelen. Opvolgend wordt op basis van de (eventuele) contractafspraken met de opdrachtgever urgenties en opvolging van de meldingen uitgevoerd. Hoe een dergelijk proces van melden tot afsluiten van de melding in zijn werk gaat is in onderstaand proces omschreven:

Preventief onderhoud

Preventief onderhoud9 wordt jaarlijks herijkt waarbij de uitgangspunten in het MJOP staan omschreven. Aan het preventieve onderhoud ligt altijd een exploitatieplan ten grondslag waarin de langdurige afspraken zijn vastgelegd. Hierin zijn onder andere urgenties en opvolging (KPI’s10 of SLA’s11) van de werkzaamheden omschreven. Hoe een dergelijk proces in zijn werk gaat, is in onderstaand proces omschreven: voor onderhoud ligt altijd een exploitatieplan ten grondslag, met de daarin langdurige afspraken. O.a. urgenties en opvolging (KPI’s of SLA’s ) van de werkzaamheden staan omschreven. Hoe een dergelijk proces in zijn werk gaat is in onderstaand proces omschreven:

8 Correctief Onderhoud | Correctief onderhoud is het herstellend en reactief onderhoud aan installaties, machines, systemen of bouwkundige elementen dat wordt uitgevoerd nadat een deskundig persoon (technicus, huismeester) of een geautomatiseerd meetsysteem een euvel of storing geconstateerd heeft.
9 Preventief Onderhoud | Preventief onderhoud is het onderhoud dat proactief aan gebouwen, installaties en machines wordt uitgevoerd met vaak de redenen om de betrouwbaarheid van het gebouw te verhogen met behulp van de installatie of de machine of het voorkomen van schade, uitval, gebreken en ongemak op een later moment.

10 KPI’s | Kritieke prestatie-indicatoren, afgekort KPI’s, zijn variabelen om prestaties van gebouwen en contracten te analyseren. 25 van 62 11 SLA

Een service-level agreement, dienstenniveau-overeenkomst of product-level agreement, is een type overeenkomst waarin afspraken staan tussen aanbieder en afnemer van een dienst of product.

Molest

Tijdens het gebruik van het gebouw door onze opdrachtgever kunnen onverwachte situaties ontstaan waardoor het gebouw beschadigt (in welke vorm dan ook). Dit noemen we in het exploitatieproces ‘molest’ en ook wel ‘schade aan het werk’, waarbij het verzoek van aanpassing door een opdrachtgever bij ons ingediend kan worden.

Indien de opdrachtgever wenst dat BINX schade aan het werk, die niet voor rekening van BINX komt, herstelt, dient hij een Wijziging als bedoeld in 3.3.4.5 Verzoek tot Wijziging op te dragen.