2.2 De voorbereidingsfase

Waarom een goede voorbereiding?

Een online training helpt je bij het vastleggen van relevante informatie. Om een online training te maken is het belangirjk om een goede voorbereiding te treffen.

De voorbereidingsfase draait om het in kaart brengen van de huidige en gewenste situatie. Oftewel, je gaat voor jezelf in kaart brengen hoeveel je doelgroep al weet van het onderwerp en hoeveel je wilt dat je doelgroep weet van het onderwerp. Deze informatie helpt je bij de samenstelling van een relevante online training.

In deze fase komend de volgende onderdelen aan bod:

  1. Doelgroepanalyse;
  2. Het bepalen van leerdoelen.

Wie is je doelgroep?

Je kunt pas een goede online training gaan maken als je een duidelijk beeld hebt van je doelgroep. Wil je bijvoorbeeld dat alle medewerkers deze training gaan volgen? Of is die specifiek bedoeld voor bepaalde teams? Is de training alleen bedoeld voor nieuwe medewerkers, bijvoorbeeld om hun inwerktraject te versnellen en ondersteunen? Of is die bedoelt voor ervaren medewerkers om de puntjes op de “i” te zetten? Zijn er externen die de training te zien krijgen? Bijvoorbeeld voor bezoekers op de bouwplaats, die ook de veiligheidsinstructies verplicht moeten weten?

Dit zijn allemaal vragen die je jezelf moet stellen om een helder beeld te schetsen van de specifieke doelgroep die voor jou het meest belangrijk is. Dit doe je dus door onder andere te bepalen welk demografische kenmerken de doelgroep heeft. Demografische kenmerken zijn:

1. Leeftijdscategorie

Welk gemiddelde leeftijd heeft de doelgroep en in welke leeftijdscategorie? Denk hierbij aan de keuze tussen starters of professionals, of eventueel studenten die een stage of afstudeeropdracht komen lopen.

2. Functie of expertisegebied

Is de online training bedoeld voor een specifieke set functies of expertises? Is die bijvoorbeeld bedoeld voor medewerkers op de bouwplaats, ICT-medewerkers of een ander specifiek expertisegebied?

3. Benodigde voorkennis of ervaring

Heeft de doelgroep al uitgebreide kennis over het onderwerp van je online training? En hoeveel ervaring heeft de doelgroep binnen de omgeving of in zijn of haar vakgebied?


Leerdoelen bepalen

Als je de kenmerken van de doelgroep hebt bepaald, kun je je richten op de vervolgstap: bepaal de leerdoelen van de training. Deze leerdoelen maak je voor jezelf om de online training specifieker te maken voor je doelgroep.

Je gaat bepalen wat de gewenste situatie voor jou is. Wat moet de doelgroep na het doorlopen van de online training weten en kunnen? Zorg dat de leerdoelen van de online training aansluiten op de persoonlijke doelen van de groep. Verplaats je in hen en bedenk welke aanpak hen het beste ondersteunt in het leren van nieuwe dingen.

Het is belangrijk dat je de leerdoelen helder en concreet formuleert. Zorg dat je leerdoelen hebt die op gedragsniveau aangeven wat iemand kan ná het volgen van de online training.