2.3 Documenten delen

Een van de belangrijkste functies van OneDrive is de mogelijkheid om bestanden te kunnen delen met anderen om zo gezamenlijk te kunnen werken aan dezelfde bestanden.

Bestanden delen kun je op twee manieren doen. De eerste manier is door iemand direct toegang te verlenen aan het bestand. Dit doe je door:

  1. Links naar ‘Mijn bestanden’ te gaan;
  2. Dan te klikken op het kleine knopje ‘Privé’ helemaal rechts van het bestand dat je wilt delen onder ‘Delen’;
  3. Hierdoor opent het deelscherm;
  4. Klik op het ‘+’ tekentje rechts naast ‘Directe toegang’ en typ de naam of het e-mailadres in van de persoon die je toegang wilt verlenen aan je bestand;
  5. Hier kan je ook nog bepalen of de persoon waarmee je het bestand wil delen het bestand alleen kan bekijken of ook kan bewerken.

Ook is het mogelijk om een koppeling naar het document te verzenden. Dit is handig wanneer je bijvoorbeeld een hele groep toegang wil verlenen aan een document. Dit kan je dan doen door simpelweg een linkje te sturen. Dit doe je door precies hetzelfde te doen tot en met stap 3 als hierboven en vervolgens in het deelscherm te klikken op de ‘Delen’ knop. Zo kom je weer in het deelscherm kun je de link naar één specifiek persoon sturen via mail die hem dan eventueel kan doorsturen, of kan je de koppeling kopiëren om te verzenden in bijvoorbeeld WhatsApp.