3.1 Strategie

Wat is het bestaansrecht van BINX Smartility, welke meerwaarde vinden wij dat wij kunnen bieden, wat maken we al waar en waar zitten voor ons de uitdagingen? Om dat duidelijk te maken hebben we volgens onderstaand schema de positie van BINX Smartility inzichtelijk gemaakt met hierin de integratie van de eerder omschreven plan-do-check-act cyclus. Zo komen we tot doelstellingen en een strategie die voortdurend meebewegen met de organisatie op dat moment. Mede daarom is de BINX-werkwijze een meegroeiend manifest waarmee de organisatie aan haar projecten en diensten werkt.

Omgevingsanalyse

Wie heeft er invloed? STAKEHOLDERS

Stakeholders die invloed hebben op het organisatie ambitieplan van BINX Smartility zijn in bepaalde mate aanwezig. Hierbij kunnen we denken aan de landelijke en regionale politiek die ieder op eigen wijze invloed heeft op onze organisatie en onze projecten. Maar ook de overheid, die voor een groot deel onze opdrachtgevers zijn, en belanghebbenden (zoals gebruikers en omwonenden) in onze projecten.

De medewerkers van BINX Smartility hebben zeker invloed op de organisatie. Daarnaast de partners en ‘BINX-makers’ waarmee wordt samengewerkt. Zij zorgen ook voor een verbreding in de kennis over nieuwe ontwikkelingen. Hierbij dient altijd rekening te worden gehouden met wisselende regelgeving, welke wordt opgesteld door overheden, dan wel door Europese besluiten (NEN, NEN-EN etc.). 

De moederbedrijven zijn en blijven betrokken in de ontwikkelingen die gaande zijn en de samenwerking die er is. Daarnaast hebben zij er financieel baat bij als BINX Smartility B.V. onafhankelijk opereert en iedereen zijn/haar eigen focus kan behouden.

Wat zijn de kansen, bedreigingen, sterkten en zwakten? CONFRONTATIE

Sterktes (Strengts)

Onze klanten zoeken een partij die een gebouw kan realiseren. Echter bevat een UAV-GC project niet alleen een realisatie deel, maar wordt ook de hele uitwerking van de gestelde eisen tot een functioneel gebouw gevraagd. Daarnaast maakt het beheer en onderhoud ook deel uit van de opdracht.

BINX Smartility wil op deze markt de beste worden. We zijn een integraal bouw- en installatiebedrijf. We werken met zelfsturende teams die de klant meenemen door een duidelijk proces en met duidelijke stappen, waarbij wij de vraag achter de vraag van de klant willen begrijpen. Zo realiseren we het gebouw zo functioneel mogelijk, passend bij de gevraagde doelstelling. Hierbij betrekken we ook de samenwerkende partners en co-makers, waarmee we de volledig integrale aanpak borgen.

Deze werkwijze is herkenbaar voor BINX en geeft overzicht en duidelijkheid voor de klanten en de met ons samenwerkende partijen. Wij focussen ons op de engineering, zodat virtueel een gebouw wordt gebouwd, voordat er daadwerkelijk begonnen wordt met de fysieke realisatie.

Zwaktes (Weaknesses)

BINX Smartility is een jonge organisatie die door de grote vraag in de markt groeit. Het blijft een uitdaging in de huidige markt om nieuwe collega’s te vinden die passen binnen onze organisatie en mee kunnen én willen in onze zienswijze. De werkwijze is nieuw en nog niet in de hele organisatie bekend, maar wordt als een olievlek bij alle nieuwe projecten opgepakt. De personen die de inhoud van de werkwijze hebben opgezet en verder brengen, moeten we voor de organisatie behouden. Wisselingen op deze posities kunnen van invloed zijn op de ambities van BINX Smartility.

Kansen (Opportunity’s)

De aantrekkende bouwmarkt geeft BINX Smartility de mogelijkheid om kritisch te zijn in de projecten welke onderhanden worden genomen. De groeiende vraag van utiliteitsprojecten geeft BINX Smartility de mogelijkheid om kritisch te zijn in de projecten die we oppakken. Door de juiste keuze van projecten benutten we onze werkwijze optimaal.

Daarnaast zijn de interne ontwikkelingen met betrekking tot facility management met onze innovatieve tak Smartility een kers op de taart voor opdrachtgevers. Dit geeft een meerwaarde bij het beheer & onderhoud van een gebouw. De technische ontwikkelingen staan momenteel aan het begin om optimaal te worden geëxploiteerd en daar maakt BINX deel van uit.

Bedreigingen (Threats)

Door de aantrekkende markt kan BINX sneller groeien dan optimaal wenselijk is. Dit kan druk opleveren voor degenen die voor BINX werken en resulteren in dat nieuwe medewerkers niet goed worden ingewerkt. Dat heeft weer invloed op de uitvoering van de projecten.

Daarnaast is er in de markt een dusdanig grote vraag dat de prijzen van materialen, uren en toepassingen hoger zijn dan begroot. Projecten en organisatie staan daarbij onder druk om binnen budget te blijven.

Tijdens de crisis is er een grote uitstroom van personeel geweest binnen de bouwbranche. Dit wordt de komende jaren niet volledig aangevuld en dus blijft de strijd om goed en ervaren personeel te vinden aanwezig. Daarnaast verwachten we van nieuwe collega’s bij BINX dat zij flexibel, veranderingsgezind en innovatief zijn om zich de nieuwe werkwijzen eigen te kunnen maken.

Strategische doelstellingen

Tezamen met het 1.3 organisatie ambitieplan heeft BINX Smartility doorgaans strategische doelstellingen. Die worden vanuit de omschreven visie en missie aangevuld met de intrinsieke beweegredenen van BINX op dat moment, waarna we deze koppelen aan onze SDG’s11.

Elk jaar is er een strategische review overleg met het managementteam om de huidige stand van de behaalde of niet behaalde doelstellingen vast te leggen, en hernieuwde doelstellingen vast te leggen. Ook krijgt het organisatie ambitieplan (OAP) dan een update. De cyclus begint met het eerste overleg (jaarlijks) in november. Dit leidt tot een definitief OAP, dat aan alle collega’s kan worden verstrekt. Daarna koppelen we ons OAP aan de 1.2.1 Thema’s organisatie ambitie plan en SDG’s. Deze vastgelegde of nieuwe doelstellingen worden vierwekelijks op status doorgenomen in het vierwekelijkse doelenoverleg van het managementteam. Zodat de lijn van de doelstellingen breder wordt doorgenomen met een bredere groep collega’s. Tot continue verbetering. Jaarlijks wordt een voortgang van het organisatie ambitieplan (incl. koppeling met de SDG’s) vastgelegd in de strategische reviewrapportage.

Tijdens het eerste overleg wordt antwoord gegeven op de vragen:

  • Wat gebeurt er om ons heen, wat zijn daarbij de belangrijke externe en interne ontwikkelingen, waar liggen de kansen en waar de uitdagingen?
  • Wie zijn onze klanten en wat verwachten zij van ons?
  • Lukt het onze organisatie om voldoende in te spelen op de relevante ontwikkelingen, om kansen te benutten en uitdagingen te weerstaan?
  • Lukt het om te voldoen aan de verwachtingen van de klant en hoe weten we dat eigenlijk?
  • Wat wilden we het afgelopen jaar/periode bereiken als organisatie, wat was de bedoeling en ons bestaansrecht?
  • Lukt het om de doelen te realiseren?

Check Strategische review 

De strategische review is een jaarlijks een onderdeel van het eerste vierwekelijkse doelenoverleg en wordt apart vastgelegd in een managementreview gecombineerd met het OAP. Tijdens het eerste overleg beoordelen we de benodigde ISO-9001, ISO-14001, VCA en BRL-6000-AB beoordelingspunten.

Input – De input bestaat minimaal uit de volgende informatie en overwegingen:

  • De resultaten en effectiviteit van de voorgaande directiebeoordeling;
  • Wijzigingen in externe en interne belangrijke punten (issues) die relevant zijn voor het KMS;
  • Informatie over de prestaties en doeltreffendheid van het kwaliteitsmanagementsysteem, met inbegrip van trends in;
  1. Klanttevredenheid en feedback van relevante belanghebbenden;
  2. De mate waarin kwaliteitsdoelstellingen zijn gerealiseerd;
  3. Prestaties van processen en het voldoen aan eisen van producten en diensten;
  4. afwijkingen en corrigerende maatregelen;
  5. resultaten van monitoren en meten;
  6. VCA-specifiek;
  7. De prestaties van externe aanbieders;
  • De doeltreffendheid van ondernomen acties voor het oppakken van risico’s en kansen;
  • Communicatie van externe belanghebbenden (stakeholders), met inbegrip van klachten; 
  • VGM-prestatie van de organisatie en veranderende omstandigheden, met inbegrip van ontwikkelingen in wettelijke en andere eisen die betrekking hebben op de VGM-aspecten van de organisatie.

Output – De resultaten moeten beslissingen en acties omvatten met betrekking tot:

  • Organisatie Ambitieplan;
  • Strategische review;
  • Eventuele updates in (deze) BINX-werkwijze.

11 SDG’s | De SDG’s (sustainable development goals) ook wel ontwikkelingsdoelstellingen zijn zeventien doelen om van de wereld een betere plek te maken in 2030. Ze zijn een mondiaal kompas voor uitdagingen als armoede, onderwijs en de klimaatcrisis. SDG Nederland is het netwerk van iedereen die in ons land aan de doelen wil bijdragen.