Om alle activiteiten binnen BINX met elkaar in verband te brengen, zijn aan de hand van de waardeketenanalyse al deze activiteiten onderverdeeld in het hoofdproces (primair) en ondersteunende processen (secundair). Alle activiteiten maken als geheel meer toegevoegde waarde dan de som van de afzonderlijke activiteiten. Het is van belang dat in dit waardemodel ook het onderscheid gemaakt kan worden tussen algemene kosten (AK) en onze hoofdactiviteit, namelijk het realiseren van projecten.
Alle activiteiten binnen BINX Smartility maken integraal onderdeel uit van de BINX-werkwijze, oftewel het kwaliteitsmanagementsysteem en deze worden aan de hand van de hoofdactiviteit en ondersteunende activiteiten nader toegelicht. Het waarde model van BINX Smartility is weergegeven in onderstaand schema.
Vanuit het waardemodel is het van belang dat ervaringen en waarnemingen geborgd worden en actueel blijven in de organisatie. Hiervoor hanteren we de PDCA-cyclus (deming cirkel). Het doel en voordeel van deze cyclus is dat een continue verbetering van BINX Smartility wordt gerealiseerd.
Kernwaarde BINX
We hebben het uitgebreid gehad over onze visie, missie en ambities. Echter kunnen we deze doelen alleen behalen als we collega’s hebben die echt bij ons passen. Om ervoor te zorgen dat we de juiste match kunnen maken met collega’s hebben we samen met hen onderstaande kernwaarden opgesteld. Deze kernwaarde geven ons elke dag richting om samen de slimste manier van bouwen weer een stukje verder in de praktijk te brengen. Zo gaan we gezamenlijk onze ambitie waarmaken: de beste UAV-gc bouwer van Nederland worden.
WIJ ZIJN INNOVATIEF
We willen ons met een onderzoekende en nieuwsgierige geest richten op toekomstige vernieuwing van strategie, producten, diensten en markten. We zeggen: “Doen is het nieuwe denken”. We zijn bezig met innovatie op alle vlakken van ons vakgebied. Dit kunnen organisatorische veranderingen zijn, maar ook productvernieuwingen en het verder verbeteren van onze werkwijze. We doen dit niet alleen. Hierbij betrekken we waar nodig partners met specialistische kennis, maar ook opdrachtgevers nemen we mee in nieuwe toepassingen en mogelijkheden.
Dit betekent niet dat je altijd alle innovaties maar klakkeloos moet overnemen. Integendeel, we horen graag de mening van kritische collega’s. Wel betekent dit dat je met een open blik en belangstelling ontwikkelingen volgt en zoekt naar (nieuwe) mogelijkheden.
WIJ WERKEN ÉCHT SAMEN
Het echte integrale samenwerken tussen bouw en installatie is het fundament waar BINX op gebouwd is. Wij hebben de grote overtuiging dat je met elkaar en interdisciplinairiteit zo veel meer kan bereiken. Daarom staat bij BINX het werken in teams centraal. In een team vervuld iedereen zijn of haar rol, maar alle rollen zijn even belangrijk. In een team bij BINX is er ruimte om elkaar te helpen, feedback en complimenten te geven en ook genoeg ruimte voor veel plezier samen. We zien bouwen dan ook als een teamsport en dus ook een teamprestatie. Het mooie aan dit vak is dat we niet alleen met eigen collega’s samenwerken, maar juist ook met andere partijen en partners. Wederzijds vertrouwen en samen onze gezamenlijke doelen behalen zijn hierbij de uitgangspunten. We leren van elkaar en maken elkaar beter. Partijen waar we veel mee samenwerken noemen wij onze ‘BINX-Makers’.
KWALITEIT STAAT BIJ ONS VOOROP
We stellen hoge eisen aan kwaliteit van producten en handelen daarnaar. We streven naar continue verbetering en borging van kwaliteit. We bekijken altijd hoe we de kwaliteit nog verder kunnen verbeteren om ons ultieme doel te kunnen realiseren. We zijn kritisch op ons eigen werk en zullen feedback vragen op hetgeen we creëren, engineeren en maken. We willen niet alleen kwaliteit in het geleverde werk, maar ook in onze manier van werken. Dit houdt het volgende in: Ons woord is betrouwbaar, we gooien geen dingen over de schutting. We nemen verantwoordelijkheid voor keuzes en erkennen eventuele fouten (want die maakt iedereen) en zetten ons gezamenlijk maximaal in om ze op te lossen.
WE HEBBEN INLEVINGSVERMOGEN
Om daadwerkelijk een gebouw te kunnen bouwen naar de wens van de opdrachtgever waar zowel de opdrachtgever als de gebruikers zonder zorgen gebruik van kunnen maken, verdiepen we ons echt in de opdrachtgever. Ons altijd afvragen waar een vraag daadwerkelijk vandaan komt: wat is de vraag achter de vraag? We hebben pas een goed beeld van de opdrachtgever als zíj geen vragen meer stellen, maar dat juist wíj de vragen voor hen stellen. We lopen vooruit en nemen de opdrachtgever mee en we doen dit door een gepast kritische houding.
Organisatie ambitie plan (OAP)
Ambities? SLIM BOUWEN VOOR HET LEVEN
Simon Sinek is de bedenker van de Golden Circle. Hierin zet hij uiteen dat je als organisatie altijd begint met de ‘Why’; Waarom bestaat je bedrijf? Wanneer dat duidelijk is, kan je ook de ‘How’ en ‘What’ omschrijven. Het is een belangrijke leidraad voor het behouden van je strategische koers. Bij BINX Smartility wordt jaarlijks invulling gegeven aan een organisatie ambitieplan, met inachtneming van de volgende Golden Circle.
Wat BINX doet, waarom en met welke visie zal hier duidelijk worden gemaakt. De werkwijze is niet standaard, maar past bij onze visie over werken, het meenemen van klanten, service, kwaliteit en samenwerking en dus slim bouwen voor het leven. We kijken op verfrissende wijze naar onze organisatie en onze collega’s en we doen wat we zeggen.
Waarom? GEBOUWEN MAAK JE VOOR MENSEN
De impact van een gebouw op de gebruiker is enorm. Een slim ontworpen en doordacht gerealiseerd gebouw maakt het verschil in productiviteit, samenwerking, comfort en welzijn. Maar ook in duurzaamheid, energiegebruik en toekomstbestendigheid. Een gemiddeld gebouw wordt neergezet voor de komende decennia, maar niemand weet precies hoe de wereld er over 20 jaar uitziet. BINX vindt dat een gebouw toekomstbestendig moet zijn door zich aan te passen aan het gebruik ervan. Wij zien het realiseren van utiliteitsgebouwen niet als een taak, maar als een prestatie. Het naar wens en zónder zorgen gebruiken van een gebouw door haar opdrachtgevers en gebruikers.
Hoe? INZICHT UIT GEBRUIK EN PROCES
In nauwe samenwerking met de opdrachtgever leveren we een continue prestatie in de vorm van een kwaliteitsgebouw dat exact vervult wat de gebruiker mag verwachten. Hierbij maken we gebruik van de voor ons belangrijke kernwaarden en onze persoonlijke kwaliteiten welke passend zijn bij de opdrachtgever.
Met Smartility ontwikkelen, bouwen en onderhouden we op basis van ervaringscijfers een gebouw dat voortdurend inzichten genereert, zodat meer efficiency en comfort wordt gerealiseerd. Door het gebouw al in de (her)ontwikkelfase te voorzien van een doordachte infrastructuur voor de toepassing van hardware en software die het gebruik en gedrag van gebruikers monitort en analyseert, gaat het gebouw vanaf dag 1 inzicht geven en is voortdurende optimalisatie de nieuwe werkelijkheid. Ook de inzichten die tijdens het ontwikkel-, bouw- en beheertraject worden opgedaan gebruiken we om te leren.
Wat? PRETTIGE, EFFICIËNTE GEBOUWEN
BINX ontwerpt, realiseert en onderhoudt utiliteitsgebouwen voor onze opdrachtgevers die voldoen aan de gestelde eisen en wensen. Waarbij wij zorgdragen voor de juiste kwaliteit en toepassing van het gebouw, waar het voor wordt ontworpen.
Door integrale toepassing van Smartility, slimme technologie die het gebruik voortdurend monitort en analyseert, regelt het gebouw en zijn installatie zichzelf steeds beter in. Het resultaat: een gebruikersbeleving die zich voortdurend optimaliseert, inzicht in gebruiksgedrag, daardoor efficiënt beheer & onderhoud én een lagere en voorspelbaardere TCO. Comfort en gebruikersplezier neemt toe, de kosten voor energie en onderhoud nemen af. Bovendien zijn nieuwe services aan te sluiten op de Smartility Hub waardoor ze optimaal zijn afgestemd op de gebruikers en de ruimten. Gebouwen worden zo elke dag prettiger en efficiënter.
Thema’s organisatie ambitie plan
Voortkomend uit eerdere strategische overleggen wordt jaarlijks het organisatie ambitieplan herijkt, dat tevens de grondlegger is voor de opvolging van het strategisch beleid zoals omschreven in 3.1 Strategie en de 3JP methode 3.2.3.7 3JP dat gebruikt wordt voor personeel en organisatie.
Het organisatie ambitieplan voor het jaar 2024 is onderverdeeld in de volgende thema’s:
- Consolideren van deze BINX-werkwijze;
- Professionaliseren van de projectbewaking;
- Menselijke maat centraal.